”Täähän on ihan jees” – höntsäilyn kautta uusi harrastus

Kouluajan ulkopuolella on tarjolla monipuolista tekemistä, johon opettajan kannattaa kannustaa oppilaitaan esittelemällä liikuntalukkarin lajit ja toimipaikat tarkemmin.

Liikkuva koulu mahdollistaa laajan kirjon uusia liikuntaharrastuksia ympäri kaupunkia. Liikuntakalenterissa on pyritty huomioimaan eri lajit mahdollisimman hyvin. Tarjolla on korista, zumbaa, lätkää, crossfittiä ja vaikka mitä.

– Viestimme kouluihin on, että nyt kannattaa varata tähän hieman aikaa ja käydä vaihtoehdot oppilaiden kanssa läpi. Moni oppilas kaipaa kannustusta ja myös tietoa siitä, missä kyseinen harrastus tapahtuu tai mitä se pitää sisällään. Olemme pyrkineet siihen, että harrastukset järjestetään kouluilla, mutta aina se ei onnistu, sanoo toimintaa koordinoivan Lasten Liikunnan Tuen henkilöstökoordinaattori Esa-Pekka Viinikka.

Höntsäilyideaa Hämeenlinnan kouluihin on ollut omalta osalta tuomassa Ahveniston koulun liikunnanopettaja ja liikuntatieteiden opiskelija Johanna Kinnunen.

– Pelkkä paperin jakaminen ei riitä. Lapsi saattaa haluta mukaan, mutta ei uskalla tai tiedä tarpeeksi. Oman asuinalueen hahmottaminen voi olla vielä vaikeaa, ei ymmärretä, että harrastukseen olisikin ihan lyhyt matka, vaikkei se omalla koululla olekaan, Kinnunen sanoo.

Liikuntakalenteri-ideasta on muuten osittain kiittäminen Kinnusen opiskelukaveria.

– Hän pudotti lattialle kalenterin, jossa oli merkattuna eri lajeja ja kertoi mistä oli kysymys. Ajattelin heti, että tällainen on saatava Hämeenlinnaankin. Sain hankkeen toteuttamisesta samalla gradun aiheen, Lasten Liikunnan Tuessa harjoittelujaksoaan tekevä Kinnunen kertoo.

Kinnunen ja Viinikka pohtivat myös uusia keinoja liikuntalukkarin markkinointiin. Some pitäisi saada laulamaan nuorten omasta halusta.

– Voisihan sitä vaikka heittää nuorille haasteen, että nyt saa snäpätä kesken tunnin ja pyytää heitä valitsemaan mieluisin laji kalenterista, josta ottaa kuvan kavereille, Kinnunen ideoi.

Miksi nuori ei liiku?

Liikkumisen esteet voivat olla hyvinkin konkreettisia. Ei tiedetä, mihin menisi ja mitä tekisi. Etenkin lapset ja nuoret, joiden säännöllinen liikuntaharrastus on syystä tai toisesta loppunut, ovat hukassa.

– On totuttu siihen, että vanhemmat kuskaavat ja on säännöllinen aikataulu. Sitten harrastus loppuu ja jäädään ihan tyhjän päälle, kun pitäisi itse löytää tekemistä, Kinnunen sanoo.

Tähän tarkoitukseen liikuntalukkari on oiva väline.

– Koen, että tärkein tehtäväni liikunnaopettajana on opastaa löytämään oma liikuntaharrastus, ja siksi olenkin kiertänyt oppilaideni kanssa aika paljon eri paikkoja, Kinnunen sanoo.

Yläkoulun liikunnanopettajana toimiva Kinnunen tietää, että liikunta voi olla teini-ikäiselle mutkikas, jopa ongelmallinen juttu. Joskus nuori ei halua osallistua oman koulun ryhmään, vaan on helpompi liikkua kouluajan ulkopuolella. Ryhmäpaine vaikuttaa tekemiseen.

– Joskus peruskoulusta pääseville liikuntasuoritukset jäävät roikkumaan. Olen toisinaan tehnyt liikuntasuorituskortteja, johon on voinut kerätä merkintöjä muualla kuin omalla tunnilla, hän kertoo.

Nuorten liikuttaminen vaatii toisinaan aikamoisia jonglöörin taitoja. Johanna Kinnunen ja Esa-Pekka Viinikka ovat ideoineet yhdessä liikuntalukkarin sisältöä.