Mummot ja vaarit tukena kouluarjessa

Hämeenlinnan Hakkalan ja Myllymäen kouluissa koulumummoista ja -vaareista on tullut jo vakiintunut osa koulun arkea. Mummot ja äijät ovat paikalla ensisijaisesti oppilaita varten.

Kouluäijä Kim Malmström tervehtii tottuneesti oppilaita ja opettajia Hakkalan koulun käytävillä. Hakkalan yläkoulussa kouluvaaritoimintaa on ollut syksystä 2013 lähtien, ja Malmström on ollut mukana alusta asti.
– Koska olen äijä omalle lapsenlapselleni, niin päätettiin tehdä tästä kouluäijätoimintaa, Malmström sanoo naurahtaen.

Hakkalassa toiminnassa ovat mukana Malmströmin lisäksi Risto Tiainen, Hannu Kumpulainen ja Jukka Pietilä sekä koulumamma Raili Lempinen. He työskentelevät Hakkalan koulussa keskiviikkoisin muutaman tunnin kerrallaan.

– Me saatamme olla mukana oppitunneilla, auttamassa tai ihan vain rauhoittamassa menoa. Tai sitten oppilaat voivat tulla meidän kanssamme erikseen juttelemaan tai tekemään tehtäviä, Malmström kertoo.

Alusta asti toiminta on perustunut siihen, että kouluäijät ovat koululla läsnä heitä tarvitsevia varten. Malmströmin mielestä positiivista on se, että lapset ottavat heihin itse yhteyttä ja tulevat kertomaan niin iloistaan kuin murheistaankin.

Kouluäijä – tsemppari ja rauhoittelija

Monet Hakkalan koulun opettajat pitävät sitä suurena etuna, että heidän kouluyhteisössään on läsnä sellaisia aikuisia, joilla on antaa varauksettomasti aikaansa oppilaille. Opettajien päivät kun ovat yleensä kiireisiä ja kovin aikataulutettuja.

– Kouluäijät luovat kouluun yleistä turvallisuutta, Hakkalan koulun vararehtori Jouko Töyry kommentoi.
– Ja jo ihan heidän läsnäolonsa käytävällä rauhoittaa ilmapiiriä, eräs opettajista lisää.
Monesti opettajat pyytävät kouluäijiä tai koulumammaa mukaan oppitunnille avustamaan ja tukemaan.

– Meillä on ryhmissä oppilaita, jotka tarvitsevat vierelleen vielä aikuisen tukea, jotta hommat sujuisivat, Töyry selittää.
Kouluäijät ovat olleet myös oppilaitten apuna esimerkiksi TET-paikan etsimisessä. Oppilas on itse suorittanut varsinaisen hakemisen, mutta hän on saanut tukea ja tsemppiä aikuiselta.

Myllymäessä koulumummot ekaluokkalaisten apuna

Myllymäen koulussa käy tällä hetkellä neljä koulumummoa ykkös-, kakkos- ja nelosluokissa. Ykkösluokkalaisten luona kyläilevät Tuula Tammisto ja Marketta Lehtonen ovat olleet mukana toiminnassa alusta lähtien.

Käymme täällä kerran viikossa sen mukaan, miten opettajat kokevat, että missä meistä olisi eniten apua, Tammisto kertoo.

Haastattelupäivänä Myllymäen koulussa oli meneillään kirjallisuusviikko, ja koulumummot pitivät lapsille henkilökohtaisia lukuhetkiä.

– Olemme mukana niin päivittäisillä oppitunneilla kuin välitunneillakin. Kun olemme paikalla, on esimerkiksi helpompaa jakaa luokka ryhmiin sen mukaan, missä tahdissa kukakin aiheessa etenee, Tammisto kuvaa.

– Sen lisäksi, että olemme hyödyksi opettajalle ja oppilaille, virkistää lasten kanssa puuhailu meidän ikäihmisten mieltä, Lehtonen lisää.

Ykkösluokkalaiset Jimi, Iida, Nelli ja Stella kokevat kaikki sen kivaksi, että koulumummot käyvät heidän koulullaan.

Olemme saaneet esimerkiksi apua välitunneilla leikkeihin, Nelli kertoo.
Me jutellaan kaikenlaista, ja he kertovat hauskoja vitsejä, Stella täydentää.

Vaikka näillä neljällä pikkuoppilaalla on koulutaivalta takana vasta muutama kuukausi, on koulumummoista tullut heille jo turvallisia aikuisia, joille voi kertoa juttujaan.
– Kaikilla lapsilla ei ole isovanhempia, tai sitten perhe on saattanut levittäytyä ympäri Suomen. Samalla tässä tulee siis vuorovaikutusta eri sukupolvien välille, Tammisto toteaa.

Mistä on kyse?

  • Kouluvaarit ja -mummot ovat vapaaehtoisia ikäihmisiä, jotka käyvät koululla kerran viikossa.
  • Toiminta alkoi projektina, jonka tarkoitus oli tuoda iäkkäitä henkilöitä opettajien avuksi, mutta myös virkistää ikäihmisiä
  • Vapaaehtoisilta vaaditaan sitoutumista koko lukuvuoden ajaksi.