Makuja Miemalasta kokosi oppilaiden lempireseptit

Miemalan nelos-vitosten monialaisen oppimisen projektina syntyneelle Makuja Miemalasta -keittokirjalle on kova kysyntä. Kirjan myynti on kuitenkin sivuseikka, tärkeintä oli uuden oppiminen ja yhdessä tekeminen.  

Eri luokkien välisiä yhteisprojekteja, joihin liittyy monia eri oppiaineita limittäin, on toteutettu Miemalan koulussa jo pitkään ennen uutta opetussuunnitelmaakin. Oppimisympäristö Miemalassa on perinteikkäässä kivirakennuksessa, mutta se ei toiminnallista avoimuutta estele.  

Rakastamme näitä väliseiniämme. Meille avoin oppimisympäristö tarkoittaa toiminnallisuutta, ja yksisarjaisessa koulussa on ollut luontevaa muutenkin harrastaa yhteisprojekteja eri ikäisten välillä. Se on myös tehokasta kiusaamisen ehkäisyä.

Anu Aaltonen

Hänen mielestään projekteja pitää toteuttaa maltillisesti yksi kerrallaan ja niiden rinnalla punaisena lankana tulee olla perinteistä tuntiopetusta.  Makuja Miemalasta on oppilaiden yhdessä toteuttama keittokirja, johon on koottu 50 oppilaan lempiresepti. Ruoka piti myös valmistaa kotona aikuisen kanssa ja kuvata sen tekemisen vaiheet. Aineisto kerättiin Classroomiin, jossa se koottiin yhteiseksi kirjaksi.  

– Projektiin kuului niin tekstinkäsittelyä, valokuvausta, ulkoasun suunnittelua kuin yrittäjäkasvatustakin. Lopulta kirjan suosio oli niin suurta, että sitä päätettiin myydä leirikoulun hyväksi, joten tuotteen esittely ja myyntityökin tulivat tutuiksi.  Uskon, että tätä keittokirjaa oikeasti käytetään ja se on loistava lahjaidea, Aaltonen sanoo. 

Tänä syksynä oppilaiden tehtävänä on ollut tilattujen kirjojen kansien tekeminen. Jokainen kansi on uniikki, joten puuhaa on riittänyt, sillä valmiiksi täytyy saada yli 200 kirjaa. Kirjan kokoaminen tapahtuu Sampolassa ja kansien materiaaleja on saatu lahjoituksena Kaisan Kukasta.   – Oppilaiden sommittelukyky on parantunut ensimmäisistä kappaleista huimasti. Ja nämä lapset ainakin osaavat päällystää kirjansa, Aaltonen nauraa. 

Mutta mitä mieltä ovat tästä kaikesta projektissa mukana olleet oppilaat? 

– Tämä oli hauska projekti. Ja on hyvä, että on projekteja ja tavallisia tunteja sopivasti molempia, kertoo vesimelonismoothiereseptin kirjaan tuottanut Nenna Partanen

– Valitsin reseptin, koska se on helppo tehdä ja hyvää. Jokainen pystyy tekemään smoothien yksin, etenkin kuvaamisesta pitävä Nenna lisää. 

Joona Selänpää puolestaan halusi kirjaan lempiruokansa kinkkukastikkeen, jota nautitaan perunan kera. Toisena vaihtoehtona olisi ollut nokkoskeitto. Reseptin hän valmisti isänsä kanssa.  

– Olemme tehneet kirjasta muitakin ruokia, graavilohireseptin ja nugetit bataattiranskalaisilla, hän kertoo. 

Projekti ei ole ollut pelkkää samettista sosekeittoa, vaan joukkoon mahtui jokunen tuskainen sattumakin.

– Tietotekniset taidot olivat välillä meillä opettajilla koetuksella, kun eri formaatissa olevat aineistot eivät sopineet yhteen. Joidenkin oppilaiden oli vaikeaa noudattaa ohjeita yhteisesti sovituista tekstin ulkoasuun liittyvistä asioista. Se oli kyllä hirvittävän työläs vaihe. Opimme myös sen, että aikataulu ei saa olla liian väljä, Aaltonen kertoo. 

– Oli annettu vähän liikaa aikaa reseptin valintaan ja sen tekemiseen. Asia meinasi sitten lopussa unohtua, kun ajatteli, ettei sitä vielä tarvitse tehdä, Nenna ja Joona sanovat. 

Jokainen projektissa mukana ollut oppilas sai yhden kirjan omaksi. Kirjojen myymisen sekä Nenna (vas.) että Joona ovat kokeneet helpoksi hommaksi, sillä kysyntää on riittänyt. Anu Aaltonen kertoo oppilaiden sommittelutaidonkin kehittyneen projektin myötä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *