Kaksi plus kuusi ja sitten juoksuksi

Lasten Liikunnan Tuen aamu- ja iltapäiväkerhot limittyvät koulujen toimintaan ja tukevat myös oppimista. Kerhosta ei kuitenkaan ole tarkoitus tehdä toista koulupäivää, vaan oppiminen tapahtuu huomaamatta joidenkin leikkien ja pelien ohella.  

Myllymäen koulun liikuntasalista kuuluu töminää ja hihkumista. Meneillään on Lasten Liikunnan Tuen iltapäiväkerhon toiminnallinen hetki. Käytävällä muutama oppilas tekee läksyjään – sekin käy päinsä. 

Ohjaaja Erkka Nurminen ohjeistaa salissa oppilaita: Jos hänen sanomansa laskun summa on oikein, tulee juosta salin toiseen päähän. Jos taas laskutoimitus menee väärin, pitää pysyä paikallaan. Sillä ei ole merkitystä, kuka oli eka ja kuka vika.   

Myllymäen iltapäiväkerhossa liikutaan ja opitaan samalla sopivan huomaamattomina annoksina. 

– Oppimista ripotellaan sinne tänne, ei ole tarkoitus, että se on mukana jokaisessa leikissä ja pelissä eikä välttämättä joka päivä. Hauskaa pitää olla, hän korostaa. 

Nurminen toteuttaa mielellään nopeita ja helppoja tapoja perusleikkeihin ja -peleihin. Hippaan voidaan lisätä matikkaharjoituksia tai rakentaa temppurata, jossa on muutama äidinkielen tehtävä matkassa. Oppimista tukevaa toimintaa voidaan toteuttaa sekä sisätiloissa että ulkona.  

Yhdessä opettajien kanssa 

Lasten Liikunnan Tuessa tämän päivän pedagoginen toiminnallisuus juontaa juurensa vuonna 2016 pilotoituun Toiminta Tavaksi -hankkeeseen, josta on ilmestynyt nyt myös opas 1.—3.-luokkalaisille. Opasta voivat hyödyntää myös opettajat.  

– Opas oli jatkoa jo neljä vuotta sitten ilmestyneelle Lukuja liikkuen, tavuja touhuten -oppaalle. Uutta toimintatapaa on suunniteltu yhdessä opettajien kanssa ja uuden OPSin mukaisesti ja Liikkuva koulu -teemaa tukien. Lähtökohtana on ollut ajatus siitä, miten voitaisiin viedä eteenpäin pienen lapsen oppimista. Kerhoissamme on aina ollut liikunta vahvasti mukana, ja siihen on ollut helppo lisätä pedagogista oppimisen tukemista, kertoo iltapäiväkoordinaattori Olli Kartano Lasten Liikunnan Tuesta.   

Toiminta Tavaksi -idea on viety kaikkiin Lasten Liikunnan Tuen iltapäiväkerhoihin, joita toimii Hämeenlinnan alueella 13 kappaletta. Myös koulujen opettajat ovat ottaneet idean hyvin vastaan. 

– Olemme saaneet sellaista palautetta, että tämä tukee heidän työtään, Kartano sanoo. 

Myllymäessä yhteistyö iltapäiväkerhon ja koulun välillä on tiivistä.  

– Käytävällä kyllä nykäistään hihasta, sillä samaa porukkaa ollaan. Yhteistyö on ollut helppoa, Nurminen vahvistaa. 

Joissain kouluissa kerhojen ohjaajat työskentelevät myös kouluavustajina, mikä tiivistää yhteistyötä koulun kanssa entisestään.  

Lasten Liikunnan Tuki liikuttaa kaikkia 

Hämeenlinnassa toimivalla lasten ja nuorten harrasteliikuntaseuralla on yli 30 ohjaajaa. Toimintaan ei kuulu kilpaurheilu, vaan seuran tehtävänä on liikuttaa kaiken ikäisiä ihmisiä tasapuolisesti, korkealla ammattitaidolla ja liikunnan ilon kautta.  

Vaikka itse toimintaan ei kuulu kilpaurheilu, suuri osa ohjaajista on itse urheilijoita.  

– Meillä on paljon ihan mestaruustason urheilijoita töissä. Osa-aikainen työ mahdollistaa puoliammattimaisen urheilun, Kartano kertoo ja iloitsee hyvästä yhteistyöstä urheiluseurojen kanssa. 

Yhdistys on myös kouluttanut yli 40 ohjaajaa ammattiin oppisopimustoiminnan kautta.  https://lastenliikunnantuki.fi/